אוטיזם ASD
(ASD) אוטיזם
AUTISM SPECTRUM DISORDER
אוטיזם היא הפרעה נוירו התפתחותית המשפיעה בעיקר על יכולת האדם לקיים אינטראקציה חברתית ותקשורתית.
המונח ספקטרום האוטיסטי ASD) AUTISM SPECTRUM DISORDE), משקף את העובדה שלאנשים עם אוטיזם יש מכלול קשיים בתחומי תקשורת: חברות, דמיון, קושי בגמישות המחשבה ועוד.
אנשים על הספקטרום חווים קשיים של ויסות חושי.
מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת. הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית, עשויים להתקשות להבין בדיחות, ניואנסים (דקויות שפה/ רמזים) ואו מטאפורות ולרוב מפרשים את מה שנאמר להם באופן מילולי .
לחלק מהאנשים סף גירוי תחושתי נמוך , כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות.
כל הגורמים הללו יכולים לגרום למצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות. לאחרים יהיה סף גירוי תחושתי גבוה והם יזדקקו לגירויים רבים על מנת להגיב.
אנשים על הספקטרום צריכים להתאמץ כדי להבין אנשים אחרים ולתקשר עם סביבתם. לעתים זה יכול לגרום להם להתנהגות קיצונית, כמו התפרצויות זעם שעשויות להיות תוצאה של מצבי חרדה.
טיפול באמצעות טכנולוגיית "נוירופידבק" לאוטיזם.
המטופל יושב בחדר הטיפולים וצופה בסרט לפי בחירתו. המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה ומתגמל אותו בכל פעם שמוחו פועל באופן תקין. כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות בלתי רצויה, נראה הסרט באופן מטושטש. כך לומד מוחו של המטופל לפעול בצורה מיטבית. השיטה מתבססת על התניה.
ילדים ומבוגרים שטופלו באמצעית טכנולוגיית "נוירופדבק " שיפרו את התקשורת הבין אישית שלהם עם הסביבה והפגינו פחות סמנים של אי שקט, חרדה והתנהגות חריגה כפי שתועד במאמרים מדעיים רבים.
השיפור באמצעות "נוירופדבק" ניכר כבר מהפגישות הראשונות ונשמר במהלך שנים.
Self-regulation of brain oscillations as a treatment for aberrant brain connections in children with autism
J A Pineda 1, A Juavinett, M Datko
Affiliations expand
- PMID: 22999736
- DOI: 10.1016/j.mehy.2012.08.031
Abstract
Autism is a highly varied developmental disorder typically characterized by deficits in reciprocal social interaction, difficulties with verbal and nonverbal communication, and restricted interests and repetitive behaviors. Although a wide range of behavioral, pharmacological, and alternative medicine strategies have been reported to ameliorate specific symptoms for some individuals, there is at present no cure for the condition.
Nonetheless, among the many incompatible observations about aspects of the development, anatomy, and functionality of the autistic brain, it is widely agreed that it is characterized by widespread aberrant connectivity. Such disordered connectivity, be it increased, decreased, or otherwise compromised, may complicate healthy synchronization and communication among and within different neural circuits, thereby producing abnormal processing of sensory inputs necessary for normal social life. It is widely accepted that the innate properties of brain electrical activity produce pacemaker elements and linked networks that oscillate synchronously or asynchronously, likely reflecting a type of functional connectivity. Using phase coherence in multiple frequency EEG bands as a measure of functional connectivity, studies have shown evidence for both global hypoconnectivity and local hyperconnectivity in individuals with ASD. However, the nature of the brain's experience-dependent structural plasticity suggests that these abnormal patterns may be reversed with the proper type of treatment. Indeed, neurofeedback (NF) training, an intervention based on operant conditioning that results in self-regulation of brain electrical oscillations, has shown promise in addressing marked abnormalities in functional and structural connectivity. It is hypothesized that neurofeedback produces positive behavioral changes in ASD children by normalizing the aberrant connections within and between neural circuits. NF exploits the brain's plasticity to normalize aberrant connectivity patterns apparent in the autistic brain. By grounding this training in known anatomical (e.g., mirror neuron system) and functional markers (e.g., mu rhythms) of autism, NF training holds promise to support current treatments for this complex disorder. The proposed hypothesis specifically states that neurofeedback-induced alpha mu (8-12Hz) rhythm suppression or desynchronization, a marker of cortical activation, should induce neuroplastic changes and lead to normalization in relevant mirroring networks that have been associated with higher-order social cognition.
Copyright © 2012 Elsevier Ltd. All rights reserved.
Similar articles
Pineda JA, Carrasco K, Datko M, Pillen S, Schalles M.Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2014 Apr 28;369(1644):20130183. doi
10.1098/rstb.2013.0183. Print 2014.PMID: 24778378 Free PMC article.
Takahata K, Kato M.Brain Nerve. 2008 Jul;60(7):861-9.PMID: 18646626 Review. Japanese.
Coben R, Myers TE.Appl Psychophysiol Biofeedback. 2010 Mar;35(1):13-23. doi: 10.1007/s10484-009-9102-5. Epub 2009 Aug 1.PMID: 19649702
Datko M, Pineda JA, Müller RA.Eur J Neurosci. 2018 Mar;47(6):579-591. doi: 10.1111/ejn.13551. Epub 2017 Mar 27.PMID: 28245068
Rippon G, Brock J, Brown C, Boucher J.Int J Psychophysiol. 2007 Feb;63(2):164-72. doi: 10.1016/j.ijpsycho.2006.03.012. Epub 2006 Jul 3.PMID: 16820239 Review.